Uge 4 – Sengehygiejne

Udgivet d.

I dag skal vi snakke lidt om hygiejnen i din seng og i dit soveværelse.

Der er ingen tvivl om at dårlig hygiejne i sengen og generelt i soveværelset nedsætter kvaliteten af søvnen. Derfor er det også vigtigt at overveje om man giver sig selv de mest optimale forhold til en god nats søvn.

Når du bruger din seng udskiller du mange bakterier, døde hudceller og litervis af sved som gør sengen til et rent paradis for f.eks. Husstøvmider og bakterier at leve i.

Det er sådan at et menneske i gennemsnit udskiller 1,5 gram døde hudceller i løbet af natten. Døde hudceller er det som husstøvmider lever af og 1,5 gram er nok til at mætte 1 million husstøvmider.
Samtidig med det, så sveder vi mennesker også når vi ligger og sover, i større eller mindre grad. I gennemsnit sveder et menneske 98 liter sved på 1 helt år.
Hvis man samtidig er en som en gang i mellem spiser i sin seng, kombinere det med de naturlige bakterier vi udskiller fra kroppen, så skaber vi altså det perfekte miljø for at bakterier udvikler sig og lever på bedste vis. Det kan ophobe sig til så store mængder af du kan blive syg af at ligge i din seng.

Det er derfor vigtigt du regelmæssigt udskifter og vasker dit sengetøj, den amerikanske forening for astma og allergi anbefaler du vasker dit sengetøj mindst 1 gang om ugen. For at slå husstøvmider ihjel skal vasketøjet vaskes på mindst 60 grader, da de først dør ved temperaturer over 55 grader celsius.
Derudover anbefaler de at du udskifter din hovedpude hvert andet år.
De anbefaler også at du tømmer din seng for dyne og hovedpude dagligt, for at køle og udlufte sengen for at mindske væksten af husstøvmider.
Derudover har madrassens materiale også noget at sige for væksten af uønskede organismer. Vi ved at hvis din madras er lavet af latex nedsætter den væksten og gør forholdene for disse mikroorganismer dårligere.

Under søvnen ophober der sig også CO2 i soveværelset når vi trækker vejret. Derfor er det også en god idé at sove med åben dør eller vindue for at skabe en udluftning der mindsker CO2 niveauet i soveværelset. Det er derfor også anbefalet at lufte ud mindst 10 minutter om dagen, og gerne flere gange i løbet af dagen.
Hvis luftfugtigheden er over 50% (kan testes med et hydrometer) er det anbefalet af have en affugter i soveværelset, da den øgede luftfugtighed er med til at skabe vækst af bakterier og skimmelsvamp i soveværelset. Undersøg derfor også regelmæssigt om der er tegn på vækst af skimmelsvamp i soveværelset.

Sidst men ikke mindst er det anbefalet at rengøre soveværelset mindst 1 gang om ugen for at mindske ophobningen af støv, bakterier og andre mikroorganismer som kan medføre en dårligere søvn.

Jonatan Andersen

Fysioterapeut

I mit arbejde som fysioterapeut har jeg altid følt jeg manglede et aspekt til at opnå den fulde effekt af den behandling, jeg gav til mine patienter. Et aspekt som for nogle patienter kunne være altafgørende til om behandlingen havde den fulde effekt.

Det aspekt har jeg fundet nu, nemlig søvnen. For der er ingen tvivl om, at søvn er et af de parametre, som er aller vigtigst i, hvordan vi mennesker fungerer. Både kognitivt men også rent kropsligt.